(6/2015). Runopuulaakia esittelevän jutun selvennykseksi julkaisen
alkuperäiset sähköpostikysymykset ja vastaukseni.
Runopuulaaki,
kertoisitko hieman tämän historiasta.
Ensimmäinen suomenkielinen Poetry Slam runoiltiin Kuopiossa keväällä 2000. Suomensin
kansainväliset slam-säännöt, ja ensimmäisestä Suomen mestaruudesta runoiltiin
syksyllä 2000. Slamit suomensi runopuulaaksi kirjailija Heli Laaksonen. Suomen mestaruudesta on kisattu nyt 15 vuotta, ja
voittaja on edustanut Suomea slamien MM-kisoissa Ranskassa vuodesta 2007 lähtien.
Poetry slam -säännöt. Mitä näitä on,
miksi pidit juuri näitä hyvänä?
Sääntöjen päälinja on pidetty samana kuin esimerkiksi Ruotsissa ja U.S.A:ssa,
jossa lavarunouskulttuuri on huomattavasti pitemmälle kehittynyttä kuin
Suomessa. Sääntöjä on osittain jouduttu muokkaamaan esimerkiksi, kun karsinnat
ja finaali radioitiin suorina lähetyksinä YLE Radio Suomessa. Aikataulun takia
muun muassa esiintyjien määrää jouduttiin rajamaan.
Suomalaisten kisahistoria, miten on
mennyt?
Suomalaisen runopuulaakin historiaa löytyy teoksista: Parhaat lavarunot. Johdatus Poetry slamiin, osa 1, Like 2003, Slam! 2009, ntamo 2009 ja UgricSlam! 2010, ntamo 2010 sekä
tietysti blogista Runopuulaaki.
Miten
näet itsesi kirjailijana, minkälaisia tavoitteita tai maaleja sinulla on. Onko
lempikirjailijaa?
Viisitoista vuotta
vapaana kirjailijana ja ehkä saman verran edessä; eläkkeellehän näistä hommista
ei jäädä, vaikka taiteilijaeläke myönnettäisiinkin. Runokirjoja(ni)
kustantajani Like ei enää julkaise, joten uusi kustantaja etsittävä, mikäli
tälle saralle heittäytyy ‒ ja olen heittäytynytkin. Keväällä ilmestyneen Sinisen tornin (ntamo) jatkoksi on
tulossa ilmeisesti viimeinen runokirjani Se mikä jäi sanomatta. Sanomalehtirunoja. Samaan aikaan
kirjoitan romaania.
Onko
Runopuulaakista apua myös ammatillisesti? Seuraavatko kustantajat sitä, onko
joku saanut sopimuksen kilpailun jälkeen? Miten näet kirjoittamisen
viihteellistymisen ja sen toimimisen ikään kuin jo sivuammattina?
Ihmisten, ja useimmiten
vielä kirjallisuudesta kiinnostuneiden, ihmisten tapaaminen antaa voimia
enemmän kuin vie. Runous ei näytä muutamaa pienempää kustantajaa lukuun ottamatta
kiinnostavan, joten tuskin runopuulaakitkaan. Esimerkiksi Mari Laaksonen sai innoitusta SM-voitostaan ja julkaisi esikoisensa
ntamolta. Samoin mestareista Jere
Vartiainen on julkaissut kolme kokoelmaa ja Helsingin seudun karsintojen
moninkertainen voittaja Juho Nieminen
ja karsintojen järjestäjistä Harri
Hertell on julkaissut useamman teoksen. Tunnetuimpia puulakeissa
runoilleita ovat SM-finaalin kakkonen Heli
Slunga, SM-finalisti Anja Erämaja
ja tietysti Suomen slam-mestareiden mestari Heli Laaksonen sekä kuopiolainen Jyrki Heikkinen. (Lisäys 23.12.2015: kokoelmia ovat julkaisseet ainakin nämä lavarunoilijat: Lealiisa Kivikari, hallitseva mestari AP Kivinen, Vesa Lahti, Kari Miettunen ja Ville Vanhala, jonka teos Konepelivirta (ntamo) oli myös Tanssiva Karhu -palkintoehdokkaana.)
Runoudesta. Minkälaiset kilpailijat
pärjäävät? Onko omaa suosikkia? Onko osallistuminen vaativaa? Miten rohkaisisit
osallistumista miettiviä?
Jos tutkii
SM-voittajien listaa Runopuulaaki-blogin alalaidasta, enemmistö on nuoria
miehiä. Naisia viidentoista voittajan listassa on vain viisi, ja runoilijoiden
ikähaarukka ulottuu noin 20‒60 vuoteen. Kovinta kielirunoutta lukuun ottamatta
finalistien tyylilajien kirjo on ollut laaja ja ilman paperia on esiintynyt
suurin osa. Oma suosikkini on sattunut useammin linjaan sen kanssa, mitä
yleisön joukosta valittu tuomaristo on päättänyt, kuin että olisin ollut täysin
eri mieltä kolmen parhaan joukkoon päässeistä. Mikäli tuollaisia
"oikeusmurhia" on sattunut, yleensä ensimmäisenä esiintymään
joutuneelle, olen kertonut sen myös runoilijalle. Esiintyminen on aina
vaativaa. Mutta jos olet kirjoittanut runon ja haluat painautua tekstisi kanssa
yleisöäsi vasten, runopuulaaki antaa siihen mahdollisuuden.
Suomalainen
runous, miten se toimii livenä? Miten vuorovaikutus yleisön kanssa? Säkeet,
loppusoinnut kaikki se.
Pääsääntöisesti se,
mitä Suomessa pidetään runoutena, toimii paperilla, ja riippuu tulkitsijasta,
mitä hän saa paperista irti lavalla. Ammattirunoilijoista harva päästää irti
paperista esiintyessään, ja hyvä niin: ammattilausujalle jää tilaa. Useimmiten
runoilijalla on enemmän tekemistä itsensä kanssa kuin aikaa ajatella
mahdollista yleisöä. Runopuulaaki yrittää murtaa tätä runon ja yleisön ramppia.
Puulakeissa useammin kuin painetussa runoudessa käytetään riimejä, lauluja
tulkitaan runona ja tarinallisuutta löytyy enemmän.
Onko runoilla jotain kantavaa teemaa?
Yhteiskunnallista kantaaottavuutta?
Kantavaa teemaa on yhtä
vaikea hakea puulakeista kuin kokoelmista. Kantaaottavuutta puulaakirunoudesta
löytyy ehkä enemmän kuin kustantajien julkaisemista, mutta huumoria varmasti
useammin.
Entä itse lausunta, onko siinä
yhdenmukaisuuksia? Millä tyylillä pärjää parhaiten?
Vrt. vastaus
mestareista. Ilman paperia tulkitaan huomattavasti useammin kuin
runomatineoissa. Jos runo ja sen tekijä tuntuvat olevan samaa lihaa ja luuta
lavalla, sillä tyylillä tulee yleisöään kohti. Tässä mielessä niin haviseva
haiku kuin karjuva räppi voi tavoittaa kuulijansa vaikka kapakan melussa.
Pitäisi vielä tietää runopuulaakin
tulevaisuudesta. Miten tulla mukaan ja missä? vieläkö radioidaan?
Keväällä alkavat 16.
SM-finaalin karsinnat joko kahdeksalla tai yhdeksällä paikkakunnalla (Mikkeli
saattaa tulla uutena mukaan). Toisen runolähettilään nimittäminen riippuu
rahoituksen onnistumisesta. Nuorten runopuulaakia jatketaan niin, että mukaan
tulevat myös työpajat. Finaali runoillaan Kuopion runofestivaaleilla toukokuun
lopulla yhteistyössä Juuret-sarjakuvafestivaalin kanssa. Piirtäjien tavoitteena
on laatia sarjakuvia voittajien runoista, ja teokset lahjoitetaan palkinnoksi
runoilijoille.
Karsintojen ja finaalin
radioiminen on mahdollista, mikäli joku tuotantoyhtiö kiinnostuu puulaakista.
Joka tapauksessa finaali striimataan nettiin, kuten viime keväänäkin.
Runopuulaakia tuottavat yhteistyössä Runokukko, Snellman-instituutti,
Pohjois-Savon kirjallinen yhdistys Vestäjät ja Anja Lapin Anya Productions.
Mainitsit
huumorin: millaisella huumorilla pärjää? Saako olla viiltävä? Ei kai tämä
mikään roast ole? Entä yleisesti huumori suomalaisessa kirjallisuudessa?
Yleensä ottaen
kaunokirja tuskin elää kovin pitkään ilman huumoria, joka voi olla jonkun
lukijan mielestä tahatontakin. Ja esimeriksi savolaista huumoria toiset eivät
voi sietää ollenkaan. Vaikkapa Juha
Hurme uusimmassa romaanissaan Nyljetyt
ajatukset näyttää pitävän savolaista huumoria vain yhtenä kierouden
lajina. Huumorin vaikeus liittynee siihen, että väkisin vääntämällä se ei
onnistu; vain humoristisen runon kirjoittaminen on varsin vaikeaa. Suomessa
tällä hetkellä Heli Laaksonen onnistuu parhaiten huumorin ja vakavuuden
yhdistämisessä esiintymislavalla ihan vaikka vain katsojamäärien perusteella.
Koitan vielä hahmottaa tätä taiteen
kannalta itsessään. Ymmärrän, että järjestäjänä olet sidottu tiettyyn rooliin,
mutta onko tämä tuonut paljon uutta suomalaiseen runoympäristöön? Miten
laatusanoilla määrittelisit, mitä taidetta tämä on? Miten visualisoisit sen?
Esittävän runouden
nousu alkoi NVL:n Elävien Runoilijoiden Klubista 1990-luvun puolessa välissä.
Poetry Slam tuli Suomeen vuonna 2000, ja Harri Hertellin perustama Helsinki
Poetry Connection jatkoi siitä niin, että nykyään on mahdollista puhua
runoutena myös muusta kuin vain paperille painetusta lyriikasta. HPC:n ja
Runopuulaakin runoilijoiden ja yleisön ero näyttää olevan se, että Helsingissä
molemmat ovat nuorempia ja enemmän ikään kuin omaa runoheimoaan. Kuopiossa ja
muissa maakuntakarsinnoissa paikalle saapuu niin nuoria kuin vanhoja, niin
akateemisia paperirunoilijoita kuin rahvaan itseoppineita runoniekkoja.
Runopuulaakin yrityksenä on olla sellaista taidetta, joka viilaa runon,
runoilijan ja runon vastaanottajan välisen kynnyksen mahdollisimman matalaksi.
Hyvää kuvaa puulakeista olen yrittänyt ottaa viisitoista vuotta siinä juuri
onnistumatta, mutta otokset löytyvät suurimmalta osaltaan Runokukon blogista.
Onko vielä lisättävää? Pari anekdoottia
piristää juttua mahtavasti. Tai hauskaa tarinaa jos niitä on kertoa.
Finaalin jälkeen olen
miettinyt, että tämä oli viimeinen kerta. Toiset saavat jatkaa tästä. Mutta
jälleen huomaan odottavani kevään karsintoja ja toivon, että saamme
järjestettyä finalisteille mahdollisimman hyvät olosuhteet toukokuussa
Kuopiossa. Karsintojen onnistuminen taas riippuu paikallisten järjestäjien
työstä, jota emme ole onnistuneet korvaamaan juuri millään tavalla tähän mennessä.
Että jos edes tässä
jutussa voisin hauskojen anekdoottien sijasta kiittää niitä, jotka ovat
oikeasti kyntäneet runokentän sarkaa teräistä viljaa juuri korjaamatta: Lealiisa Kivikari Lahti, Susanna Kolehmainen Mikkeli, Vesa Lahti Jyväskylä, Timo Malmi/Tulenkantajat Tampere, Kari Miettunen/Huutomerkki Oulu, Harri
Hertell Nuoren Voiman Liitto/HPC Helsinki, Petri
Tähtinen/Kirjan talo Turku, Ville
Vanhala Kotka ja tietysti juontajaparini ja Runokukon toineen pää Olavi Rytkönen, Kuopio.
2 kommenttia:
Mukava, että Runopuulaaki saa huomiota. Hyvää työtä teette.
Kiitos Jere, ja nähdään taas Kuopion finaalissa toukokuussa.
Historiallisen lämmintä joulua kohti,
tjt
Lähetä kommentti