maanantai 5. toukokuuta 2014

Finalistit omin sanoin


"Mika Terävä 
on draamakasvatuksen
yliopistonopettaja
ja teatterin sekatyömies
Jyväskylästä."

Annukka Hautala:
"Olen syntynyt Kotkassa. Aloin kirjoittamaan tarinoita viisi-vuotiaana ja runoja yhdeksän-vuotiaana. Runoilu on minulle pakkotoiminto, koska muutenkin ajattelen paljolti symboleina ja kuvina. Tällä hetkellä opiskelen suunnitteluassistentiksi ja yritän harjoittaa rauhaisaa perhe-elämää kahden lapsen ja yhden miehen kanssa."

Ina Hurskainen:
"Olen aina innostunut sanoilla leikkimisestä ja niiden vääntelystä omituisiin asentoihin. Minulle tärkeää kirjoittaessa on se, että sanat tulevat minulta ja kirjoitan niitä itselleni. Hyvässä runossa on aina jotain mikä saa sen erottumaan muista, siksi en edes yritä kirjoittaa jotain mitä oletan muiden minulta odottavan. Tuskin osaisinkaan."

"AP Kivinen
osallistuu tänä keväänä kolmannen kerran Runopuulaakin finaaliin. Esikoiskirja Valloittaja ilmestyi viime marraskuussa. Oman tien kulkija, lavarunoilija ja laulumies harrastaa kesäisin myös katusoittoa. Tekstejä löytyy blogista: apkivinen.blogspot.fi"




Lassi Kalleinen:
"Joskus kauan sitten olin
kirjallisuudentutkija ja kriitikko.
Sittemmin työt ovat liittyneet
luontoon (Oulun kasvimuseo).
Viime vuosien rakkain
harrastus on ollut valokuvaus.
Vaimon kanssa olemme tehneet
kuva-runo -pareja omakustanteina.
Kiinnostuin vähitellen lavarunoudesta,
esityksen ja runon yhteispelistä,
mutta olen asiassa seniorisarjan
aloittelija."


"Olen Tomi Astikainen,
32, monitoimimies ja elämäntapa-auttaja. Olen kokenut yhtä sun toista: reissannut yli 40 maassa, kirjoittanut 3 kirjaa, vetänyt 300 koulutusta, johtanut vapaaehtoisjärjestöä, työskennellyt suuryrityksissä ja nyrkkipajoissa (sekä puhunut että lapioinut paskaa työkseni), ollut yrittäjä, asunut ulkomailla, rakastanut elämää, pettynyt, yrittänyt uudelleen ja toisinaan menestynyt. Haaveenani olisi päästä Naamat-festareille Muurameen esittämään lavarunoutta."

Illmari:
"Helsinkiläinen sanataiteilija ja esiintyjä.
Kaikenlaista on tullut kokeiltua, mutta tässä viime aikoina on tullut keskityttyä räppiin ja spoken wordiin.
Lyriikka on mulle sisäisen ja ulkoisen kynnyksellä seisoskelua. Melodia ja metafora. Musiikiksi mä tän kaiken miellän. Tavoittelen sitä kiilusilmäfiilistä, kun tulee ulos sellaista pötköä, jossa rytmi, ääni ja teksti resonoi keskenään."
Referenssinä toimikoon Naamioleikkejä-video:
http://www.youtube.com/watch?v=jMWxYd8pZA8
"Kalle Talonen 
on turkulainen lavarunopena ja luonnollinen henkilö, joka ei halua mitään mainintaa mistään radiohommista silloin kun puhutaan lavarunohommista. Hän on valmistautunut yllättymään iloisesti elämän pituudesta ja miettii, mitä hienoa tästäkin finaalista sanotaan nekrologissa."

Ei kommentteja: